piątek, 1 sierpnia 2014

ciasto ze śliwkami i zalewą śmietanową

Jeśli lubicie wilgotne, maślane ciasta z dużą ilością owoców, to ciacho jest dla Was ! :)
Szybko powstaje i szybko znika, a jak pachnie ! :)



ciasto kruche:
280 gramów mąki pszennej (użyłam tortowej)
150 gramów zimnego masła
4 płaskie łyżki cukru
1 płaska łyżka cukru z wanilią
1 płaska łyżeczki proszku do pieczenia
1 jajko
zalewa:
3/4 szklanki gęstej kwaśnej śmietany (dałam 18%)
80 gramów cukru
1 kopiasta łyżka cukru z wanilią
2 jaja
dodatkowo:
około 450 gramów śliwek

Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia, cukrami. Dodać masło, posiekać nożem z mąką tak, by tłuszcz był mocno rozdrobniony, potem wbić jajo, wyrobić szybko kruche ciasto. Ciasta nie wkładamy do lodówki.

Kwadratową blaszkę o boku 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia, dno wylepić ciastem, po bokach zostawić 1,5 cm rancik, ciasto nakłuć w wielu miejscach.



Wypestkowane śliwki poukładać na cieście w ten oto sposób:


Ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i podpiekamy około 15 minut.
W tym czasie wszystkie składniki zalewy krótko miksujemy, tylko do połączenia składników.
Po upływie w/w czasu otwieramy piekarnik, ciasto zalewamy masą śmietanowo - jajeczną.



 Pieczemy dalej około 45 minut, do zezłocenia zalewy.



Ostatnie 10 minut możemy przejść na termoobieg i zmniejszyć temperaturę do 160 stopni.
Ciasto kroimy całkowicie ostudzone.





34 komentarze:

  1. Wygląda przepysznie! Wilgotne ciasta z owocami są jednymi z moich ulubionych ;)


    Pozdrawiam i w wolnym czasie zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. oj tak! uwielbiam takie ciacha:) pycha

    OdpowiedzUsuń
  3. o jezu... idę piec :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pyszności dziękuję za przepis pozdrawiam :>

      Usuń
    2. dziękuję bardzo za komentarz i cieszę się, że smakowało :)

      Usuń
  4. Witam! Czy zamiast masła może być margaryna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie, że może ! :)

      Usuń
    2. Dziękuję :) zaraz biorę się za pieczenie mam nadzieję że wyjdzie bo śmietanę tez mam taką od krówki naturalna :p

      Usuń
    3. pewnie, że wyjdzie, zazdroszczę tego naturalnego cuda ! daj znać :)

      Usuń
  5. Wyszło bardzo dobre mimo margaryny i swojskie j smietany :) słodkie ciasto i kwaskowate śliwki, bardziej jak tarta bo wysokie mi nie wyszło ale wielki plus za to jak szybko się robi:) jeszcze musze spróbować wersje z malinami. Pozdrawiam a.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z malinami będzie równie smaczne, nie jest to wysokie ciacho, dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  6. Mniam, wygląda pysznie :) Musiałabym takie upiec mojej Mamie - zakochałaby się!

    OdpowiedzUsuń
  7. Sliweczki zakupione...takze jutro bede piekla to cudo...Ewuniu mam male pytanko...mam smietane gesta 36% nie bedzie za tlusta...a moze dodac troche mleka do niej...poradz mi prosze...pozdrawiam cieplutenko :-)))...Irena...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irenko, rozcieńcz sobie 1/3 całości mlekiem, bo faktycznie 36 to zbyt gęsta będzie

      Usuń
    2. Bardzo dziekuje Ewuniu...dam znaka jak wyszlo :-)

      Usuń
    3. ok, będę czekać, ściskam Irenko :-*

      Usuń
    4. upieczone...skonsumowane...i przeeeeepyyyyszne...rany!!!! i to jak...dziekuje Ewuniu :)))...pozdrawiam i milej niedzieli zycze:)))

      Usuń
    5. Irenko, cieszę się ogromnie, buziaki ! :)

      Usuń
  8. Genialne ciasto! Wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  9. jeśli nie mam piekarnika z termoobiegiem, jak piec na końcu?

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepyszne! Dzisiaj upieklam i wyszło boskie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie sądziłam, że będzie takie rewelacyjne (choć musiałam baaardzo długo piec - ok. 1,5 godziny!). Mąż błaga mnie o następne (zniknęło w 1 dzień). Smakuje jak sernik. Naprawdę wspaniałe!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o matko ! to faktycznie długo, chyba wszystko zależy od piekarnika, cieszę się bardzo, dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  12. A czy do ciasta nie trzeba dodac moze troszeczke wody? Mi wyszlo bardzo suche I kruche ze nie moglem jego rozlozyc na brytwannie. Dodalem 3 lyzki wody to wtedy sie zlepilo na jednosc I moglem rozlozyc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystko zależy od wilgotności mąki, wielkości jajek itd, jeśli jest taka sytuacja, że ciasto się sypie wtedy najlepiej dodać kwaśnej śmietany 18%

      Usuń
  13. Jak znajde jeszcze gdzies sliwki to sprobuje jeszcze jedny raz. Dziekuje za poradzenie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Robiłam je nie raz- z czystym sumieniem mogę polecić :) Jest mega pyszne. U mnie schodzi całe zanim na dobre wystygnie :D Chyba zacznę robić w większej blaszce z podwójnej porcji :D :D :D

    OdpowiedzUsuń
  15. A blacha 25x36 moze byc czy za duza??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. za duża, zdecydowanie, do takiego wymiary trzeba podwoić składniki

      Usuń
  16. Ciasto wspaniałe i proste w wykonaniu.Fakt piecze się długo ,potem powinno wystygnąć ,ale znika w oka mgnieniu.Jedno to za mało :) Rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  17. zapoznałam się z przepisem teraz czas na dzieło pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zrobiłem i faktycznie szybko zniknęło ☺

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)