poniedziałek, 11 maja 2015

ciasto drożdżowe z rabarbarem i budyniową pianką

Rewelacyjne, prawdziwie domowe ciacho. Kwaskowatość rabarbaru przełamana słodyczą pianki i maślanej kruszonki. Ciasto drożdżowe na 5 żółtkach jest wyjątkowo puszyste i rozpływające się w ustach, bardzo gorąco polecam !! :)






ciasto drożdżowe:
3 pełne i 0,5 szklanki mąki pszennej (można użyć tortowej, ale niekoniecznie)
5 żółtek (z jajek M)
3/4 szklanki mleka w temperaturze ciała
30 gramów drożdży
4 kopiaste łyżki cukru
1 kopiasta łyżka cukru z wanilią
1 kopiasta łyżka masła ewentualnie margaryny
szczypta soli

1 kg rabarbaru
5 łyżek cukru

pianka:
5 białek
1 szklanka cukru
1 kopiasta łyżka cukru z wanilią
1/3 szklanki oleju (użyłam rzepakowego)
szczypta soli
2 paczki budyniu waniliowego lub śmietankowego bez cukru (łącznie 80 gramów)

kruszonka:
100 gramów miękkiego masła ewentualnie margaryny
1 szklanka mąki pszennej
0,5 szklanki cukru
1 kopiasta łyżka cukru z wanilią


Masło stapiamy, schładzamy do temperatury pokojowej.
Drożdże dokładnie rozprowadzamy w mleku, dodajemy 1 łyżeczkę mąki i 1 łyżeczkę cukru, mieszamy, odstawiamy w ciepłe miejsce na około 15 minut "do ruszenia".
Pozostałą mąkę przesiewamy z solą, pozostałym cukrem kryształem i cukrem waniliowym, wbijamy żółtka, dodajemy stopiony tłuszcz. Wlewamy po trochę wyrośniętego rozczynu i zagniatamy elastyczne żółciutkie ciasto. Jeśli mocno się lepi, możemy dosypać trochę mąki, ale nie za dużo, maksymalnie 2 łyżki.





Prostokątną blaszkę o wymiarach 25x40 cm smarujemy masłem lub olejem, ciastem (nie odstawiamy go do wyrośnięcia w misce!) wylepiamy jej dno, podnosząc rancik na około 1 cm.Blaszkę przykrywamy bawełnianą ściereczką, odstawiamy na około 60 minut w ciepłe miejsce.




Teraz zabieramy się za rabarbar.
Łodygi dokładnie myjemy, obieramy ze skórki by pozbyć się włókien.

UWAGA: Najlepiej wybrać dość cienkie młode łodyżki, włókien jest w nich najmniej i nie trzeba zdzierać grubej warstwy skórki.
Ja miałam takie średniej grubości, a odpadu zostało sporo.




Obrane łodyżki kroimy na około 1 cm plasterki, zasypujemy 5 łyżkami cukru, mieszamy i odstawiamy na około 30 - 40 minut.
Po tym czasie rabarbar odsączamy na sitku.





W tym momencie dobrze jest również zrobić sobie kruszonkę i odstawić ją do lodówki.
Mąkę przesiewamy z cukrem i cukrem waniliowym, wrzucamy masło i zagniatamy składniki do powstania lekko sypkiej kruszonki. Zgarniamy ją do miski, odstawiamy do lodówki.





Kiedy ciasto drożdżowe lekko nam wyrośnie wykładamy na nie odsączone plasterki rabarbaru, rozprowadzamy je po całej powierzchni ciasta.




Teraz zabieramy się za piankę.
Białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywno, potem wsypujemy cukier i cukier waniliowy, miksujemy na najwyższych obrotach do rozpuszczenia cukru (około 4 minut). Następnie do bezy dosypujemy proszek budyniowy i miksujemy na średnich obrotach do połączenia składników(nie za długo). Na końcu małym strumyczkiem wlewamy olej i znów miksujemy na średnich obrotach do uzyskania pianki o jednolitej konsystencji.






Piankę wykładamy na rabarbar i wygładzamy powierzchnię.





Na piankę wysypujemy równomiernie kruszonkę.




Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni, wkładamy ciasto i pieczemy około 50 minut do zezłocenia kruszonki (funkcja grzania góra - dół, bez termoobiegu, na środkowym poziomie).
Ciasto można posypać cukrem pudrem, ale zanim to zrobicie najpierw spróbujcie, bo dla mnie było wystarczająco słodkie.

Smacznego ! :)


94 komentarze:

  1. Cudowne! A ja właśnie jestem posiadaczką pierwszego w tym roku rabarbaru i zamierzałam upiec z nim zwykłą drożdżówkę. Twój przepis Ewuniu mnie zachwycił, a jeszcze bardziej zachwyciły mnie te apetyczne zdjęcia, tak więc będzie drożdżówka z Twojego przepisu. Mam nadzieję, że wyjdzie chociaż w połowie tak piękna jak Twoja! Miłego dnia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heluś, wyjdzie jeszcze ładniejsza, jestem tego pewna, miłego i słonecznego dzionka ! :)

      Usuń
    2. Ciasto pieklam . Jest przepyszne. Teraz pieke u rodzicow. Polecam

      Usuń
    3. witam, mam pytanie a wagowo to ile to będzie 2,5 szklanki maki i 3/4 szklanki mleka? nie mam takich normalnych szklanek :-(

      Usuń
    4. jedna szklanka mąki to około 140 gramów, a 3/4 szklanki mleka ma około 190 ml

      Usuń
    5. bardzo dziekuję :-)

      Usuń
  2. Czy jesli uzywam suchych drozdzy z torebki to mam je poprostu wymieszac z maka I dalej postepowac wg przepisu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, wymieszać po prostu, ale trzeba w tym przypadku dać całą paczuszkę, czyli 7 gramów, p.s. ja nie mam do końca zaufania do tych suszonych

      Usuń
  3. Suche drozdze uzywalam juz wczesniej do wypiekow drozdzowek I wszystko wyszlo ok.
    Trudno dostac swieze drozdze w holenderskim sklepie wiec z koniecznosci uzywam drozdzy z torebki. Dziekuje za odpowiedz I pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to inna sprawa pewnie, że rozumiem ! Czekam na wieści jak smakowało !

      Usuń
  4. Smacznie się prezentuję wypróbuję :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyglada smakowicie, nigdy nie robilam takiego ciasta, mam zapytanie o ten proszek budyniowy? Czy to jest zwykly budyn czy cos innego? Pozdr. Iza

    OdpowiedzUsuń
  6. czy to ciasto mogę zrobić z innymi owocami ? wygląda cudownie.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie, że można z każdymi, tylko większe owoce najlepiej pokroic na mniejsze kawałki

      Usuń
  7. Pyszne ciasto, z moją ukochaną kruszonką :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mmm, ależ bym sobie zjadła kawałeczek takiej drożdżówki... :)

    OdpowiedzUsuń
  9. właśnie upiekłam zapach cudowny już nie mogę się doczekać aż wystygnie:) wygląda bardzo zachęcająco:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, mam nadzieję, że będzie Wam smakować, czekam na wieści :)

      Usuń
    2. z rabarbarem był cudowny dziś upiekłam z jabłkami i również pycha Pani Ewo świetny przepis ciasto znika w mgnieniu oka:)

      Usuń
    3. z truskawkami, brzoskwiniami, śliwkami, będzie szaleństwo, dziękuję !

      Usuń
  10. Wlasnie wyjelam z piekarnika, mialam troche mniejsza blaszke, ciasto bardzo wyroslo. Tylko akurat mialam opiekac mieso na obiad I olsnilo mnie, ze nie dalam oleju do piany. Mam nadzieje, ze smakuje tak wspaniale jak wyglada.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ono jest wysokie, dobrze, że przy mniejszej foremce nie wyskoczyło na zewnątrz, jakby olej był dodany to na pewno by "wykipiało", także dobrze się stało, w smaku mu nie ubędzie, smacznego ! :)

      Usuń
  11. Witam. Czy nie za dużo tego mleka do drożdzy bo mi ciasto wyszło bardzo rzadkie i musiałem sporo mąki dodac? Teraz czekam czy ciasto wyrośnie w blaszce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. każda mąka ma inną wilgotność, wyrośnie spokojnie, jeśli rozczyn wyrósł bez problemów

      Usuń
  12. Ciasto w piecu, rośnie pięknie:) a zapach, ja pierdziu, cudowny:) jeszcze 25 minut i....:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i będzie szamanko, ja mam tak z drożdżowym, że muszę jeszcze gorące spróbować :DD, smacznego !

      Usuń
    2. R E W E L A C J A:)

      Usuń
    3. super !!!! dziękuję ! :)

      Usuń
  13. Właśnie wstawiam do piekarnika. Teraz to 50 minut to będzie jak wieczność ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno szybko zleci, a zapachy jakie się wydobywają, mmmm :))), ja jestem w trakcie robienia drożdżówek :)

      Usuń
  14. Upieklam zprobowalam bomba:)
    Pani Ewo prosze o pomoc widzialam ciasto z resztek dzemow ale nie moge go znalezc.Prosze o odkaz.
    Dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję bardzo za komentarz, cieszę się, że ciacho smakuje, a to z dużą ilością dżemu lub marmolady znajduje się tutaj :
      http://zcukrempudrem.blogspot.com/2015/03/marmoladnik-z-budyniem-i-sonecznikiem-w.html
      pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  15. Ewuniu i ja niemoglam sie doczekac wiec dzis sie skusilam....bede robic z jagodami ale mam mrozone czy je odmrazac...pozdrawiam...Irena...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, koniecznie rozmrozić i na siteczku odsączyć, będzie przepyszne !

      Usuń
    2. ciasto przepyszne, pulchniutkie mniam,mniam...jagody zozmrozilam, ale chyba nie do konca, bo troszke przeciekly, ale to nic i tak smakuje...mialam mniejsza blaszke i balam sie, ze wykipi tak mocno roslo, ale nie bylo tak zle...jak o nim pisze to mi slinka leci...cudowna drozdzowa Ewuniu :)))...pozdrawiam:)

      Usuń
    3. Jak owoce byly mrozone to oczywiscie trzeba je rozmrozic i zeby nie ciekly tak jak piszesz to prosze dodac lyzke maki kartoflanej, ona zagesci sok 😄😊

      Usuń
  16. Zrobiłam ciasto jest przepyszne POLECAM!

    OdpowiedzUsuń
  17. CIASTO WYSZŁO SUPER , POLECAM TEN PRZEPIS

    OdpowiedzUsuń
  18. wlasnie wlozylam do piekarnika, zmienilam owoce tzn rabarbar i jablka, piana b smaczna, :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Moje ciasto właśnie jest w piekarniku , pięknie rośnie a jeszcze lepiej pachnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to ja poproszę kawałeczek malutki jak już będzie gotowe :P

      Usuń
  20. Zakochałam się w tym cieście .Jest wspaniałe i nie ma sobie równych .Każdy się nim zachwyca . RARYTAS .Ogromne dzięki za ten przepis .Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, wymyślając je marzyłam o takiej opinii (nie tylko mojej), pozdrawiam serdecznie Moniko :)

      Usuń
  21. Zdecydowanie najlepsze ciasto drożdżowe! Zdecydowanie najlepsze ciasto miesiąca maja! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam serdecznie i duże buziaki za tak świetny przepis ciasto poprostu niebo w gębie 💖💖pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Do piany z bialek dodalam 1 budyn smietankowy i 1 kisiel cytrynowy no i oczywiscie cukier i olej. Wyszlo super. ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. A i jeszcze jedno pytanie, czy tylko jedna kopiasta łyżka masła wystarczy????w innych przepisach jest nawet kostka lub pół, lubię maślane ciacha:) co powoduje wilgotność drożdżówki, żółtka czy właśnie tłuszcz???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 łyżka masła sprawia, że ciasto jest bardzo puszyste, gdyby było go więcej poszłoby w kierunku kruchego i miałoby większą zwartość, a i ciasto jest baaaardzo maślane ze względu na sporą ilość kruszonki, wg mnie na wilotność mają wpływ bardziej żółtka niż tłuszcz

      Usuń
  25. A czy to ciasto wychodzi wysokie???zapada się po upieczeniu???
    Przy kruchym cieście owoc nakładany jest na piankę w którą się ładnie wtapia a tu inaczej bo pod pianę, czy to ma znaczenie????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wychodzi dość wysokie, zapadło mi się jak na zdjęciu

      Usuń
    2. tutaj kolejność owoce pianka musi być zachowana

      Usuń
  26. Ślicznie dziękuje za pomoc dziś będę robić:) jestem tak ciekawa tego ciasta,że szok:)A mąka?jaką dać najlepiej do ciast drożdżowych taka 650 czy może być tortowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zdecydowanie polecam tortową, trzymam kciuki !

      Usuń
  27. O rany jest już upieczona, ładnie wyrosła,ciut krócej piekłam bo góra zaczynała się przypiekać, a też cała drżę,żeby się nie zapadła podczas krojenia:) ale pozwolę jej całkowicie wystygnąć.Prze warstwę pianki nie widać czy ciasto jest upieczone, a lubię tak kontrolować pieczenie ciasta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. następnym razem kiedy wierzch zbyt szybko łapie można przykryć folia aluminiowa i piec spokojnie dalej

      Usuń
  28. Ciacho wystygło, super wysokie i kuszące, zaczęłam kroić i co????Ciasto drożdżowe upieczone bo widać od boków i spodu, ale czemu pianka rzadka????Brzegi jeszcze jako tako, ale środek mokrawy ciężko to kroić???Mogło dłużej się piec???Ale góra-kruszonka mi się już przypiekała.Co zrobiłam nie tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pianka zastyga po całkowitym ostygnięciu ciasta, jesli środek jest niedopieczony to widocznie ciacho mogło dłużej się piec

      Usuń
  29. Super przepis i ciasto bardzo smaczne :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Piekłam już nie wiem który raz to WSPANIAŁE ciasto .Zawiozłam na grilla jadąc w gości .Wszyscy prosili o przepis....totalne zaskoczenie że to ciasto drożdżowe , jest po prostu ZNAKOMITE , puszyste i jednocześnie rozpływające się w ustach .Ja piekłam 45 minut ale następnym razem zmniejszę do 40 minut .Pozdrawiam serdecznie. Monika

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam, upiekłam dzisiaj ciasto z uwagi na liczne pochlebne komentarze, ale niestety jestem całkowicie rozczarowana. Ciasto spaliło się całkowicie od spodu! Czas pieczenia jest chyba zdecydowanie za długi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czas pieczenia jest ok tylko dolna grzałka w Pani piekarniku zbyt mocno przypieka

      Usuń
  32. Witam czy ze sliwkami tez mozna upiec? Jesli tak to przekroic je na pol czy na mniejsze kawalki? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, ze śliwkami też będzie ok, wystarczy na połówki

      Usuń
  33. Witam, przepis rewelacja :)
    Zrobiłam taki ale ze śliwkami, bo nie miałam rabarbaru i wyszło super :)
    Szkoda, że nie mogę zdjęcia wkleić

    OdpowiedzUsuń
  34. a czy z jagodami odsączonymi z soku tez można zrobić?

    OdpowiedzUsuń
  35. jasne, będzie cudowne, zazdroszczę tych jagódek

    OdpowiedzUsuń
  36. No to super:) mogę pożyczyć jeden słoik:)

    OdpowiedzUsuń
  37. czy olej do piany jest konieczny?

    OdpowiedzUsuń
  38. olej nadje jej strukturę, lepiej go nie unikać w tym przypadku

    OdpowiedzUsuń
  39. czy zamiast oleju moze byc oliwa?

    OdpowiedzUsuń
  40. super dziękuje za wszystkie podpowiedzi...jeszcze tylko pianka i ciasto gotowe do pieczenia...mam nadzieje ze wyjdzie hi hi

    OdpowiedzUsuń
  41. Wyszło pycha! Niejedno danie czy ciacho z Twojej strony wypróbowałam i każde z nich było wyśmienite. Ja i moja rodzinka dziękujemy Ci za super pomysły i przepisy. ☺

    OdpowiedzUsuń
  42. Jezu jakie to ciasto pyszne,ja zrobilam lukier z kwasnej smietany I cukru pudru i polalam po kruszonce.Wyszlo przepyzne,jeszcze raz dziekuje,ze dzieli sie Pani takimi superowymi przepisami.Pozdrawjam Ella

    OdpowiedzUsuń
  43. Dzień dobry.
    Upiekłam ciasto :) no i okazało się, że to ciasto jest mega przepyszne :):)
    a z sąsiadką nie mogłyśmy się nadegustować.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  44. Pychota! Zrobiłam je na mniejszej blaszce ( więc i krócej piekłam) z truskawkami, śliwką i bananem. Wyszło rewelacja, mimo że zawsze muszę coś po swojemu zmodyfikować (mam to po mamie). Uwielbiam Twoje przepisy! :)

    OdpowiedzUsuń
  45. MOJE ULUBIONE CIASTO DROŻDŻOWE!!!!!pamiętam je jeszcze z czasów dzieciństwa..wakacje u babci i te klimaty.....OLA.

    OdpowiedzUsuń
  46. A czy można wyrabiać to ciasto mikserem z łopatkami do ciasta? :)

    OdpowiedzUsuń
  47. pyszniutkie ciasto, mniam :) ja trzymałam krócej 30 min, bo za mocno mój piekarnik piecze :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Przepis rewelacyjny,robię to ciasto już któryś raz z rzędu i za każdym razem wychodzi bombowo a muszę zaznaczyć,że do ciast nie mam ręki.Pychotka...będzie na stałe już gościło w moim domu.

    OdpowiedzUsuń
  49. Bardzo smaczne ciasto zrobiłam dzisiaj z truskawkami, i pół blach zjedliśmy na ciepło. Co prawda za bardzo podpiekłam bo kruszonka jest bardzo chrupiąca, ale to w niczym nie przeszkadza. Ciasto słodkie, wydaje mi się że z rabarbarem będzie smakowało jeszcze lepiej. Truskawki już dostałam słodkie , więc nie ma tej przełamanej kwaskowatości. Ciasto do ponownego upieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  50. Uwielbiam Twoje przepisy!
    Rabarbaru nie mam, więc będzie z truskawkami.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Uwielbiam Twoje przepisy!
    Rabarbaru nie mam, więc będzie z truskawkami.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Polecammmmmm
    zrobiłam super

    OdpowiedzUsuń
  53. Pyszniutkie ciasto, zrobiłam że śliwkami :)

    OdpowiedzUsuń
  54. Ciasto wyszło dosyć rzadkie, umordowałem się więc z rozłożeniem go na blaszce... Tym bardziej zwalił mnie efekt końcowy: pyszne, lekkie ciasto nie za słodkie i nie za kwaśne. Zjadłbym sam, ale przychodzi rodzina na odwiedziny

    OdpowiedzUsuń
  55. To ciasto to pychotka . Takie zdanie moje i moich gości.
    Dziękuję za przepis.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  56. Mega mega ciasto robię je z rabarbarem albo z truskawkami następne zrobię z borówkami. Wśród rodziny zrobiło furorę. Jest pyszne....mniam mniam dzieciaki uwielbiają mąż się najeść nie może a jak już teściowi smakowało to jest to ..super pyszne ciasto drożdżowe

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)