czwartek, 14 stycznia 2016

rogaliki na smalcu (smalcówki)

Są świetne, bo:
1. Nie czuć w nich smalcu wcale a wcale
2. Pozostają ekstra kruchutkie nawet 3 dni po upieczeniu
3. Minimum składników
4. Wychodzi ich sporo przy niskich kosztach
Reasumując: zabierajcie się do pracy :)))). Wersję z masłem znajdziecie TUTAJ.
Porcja na 32 - 40 sztuk.








0,5 kg mąki pszennej
250 gramów smalcu
3 szczypty soli
1 szklanka kwaśnej gęstej śmietany 18%

około 350 gramów gęstego dżemu lub marmolady
cukier puder i cukier waniliowy do posypania





Mąkę przesiać z solą, dodać smalec i posiekać długim nożem na drobno, wlać śmietanę, zagnieść elastyczne ciasto(jeśli mocno się klei, podsypcie 0,5 garści mąki, ciasto ładnie ją przyjmie).



Podzielić je 4 lub 5 części.



Jedną z nich rozwałkować na posypanym mąką blacie na okrąg o grubości około 3 - 4 mm (resztę kawałków ciasta zawinąć w folię aluminiową i schować do lodówki), przeciąć na 8 trójkątów, na każdy z nich położyć 1/3 łyżeczki marmolady, uformować rogaliki.




Rogaliki układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w dość bliskich odległościach (nie urosną prawie wcale). 



Piekarnik nagrzać do 190 stopni, piec około 20 minut (rogaliki powoli łapią kolor), do lekkiego zezłocenia (funkcja grzania góra - dół, bez termoobiegu, na środkowym poziomie).

To samo uczynić z resztą ciasta z lodówki.

Jeszcze ciepłe rogaliki posypać obficie(!) cukrem pudrem wymieszanym z cukrem waniliowym.

Tyle :)), smacznego.




33 komentarze:

  1. Wyglądają przepysznie ide po marmolade do sklepu

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nie dla mnie, bo nie mogę smalcu :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. daj maslo9ale dobre) I masz tez przepyszne rogaliczki

      Usuń
  3. Zrobiłam wyszły przepyszne dziekuje za przepis agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  4. chętnie bym zrobiła bo wyglądają wyśmienicie ale nie mogę nabiału- śmietana :(

    OdpowiedzUsuń
  5. są pyszne i takie proste! moja córcia była zachwycona :) dzisiejsza partia pewnie nie wytrzyma do wieczora, trzeba bedzie upiec jutro kolejne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie siedzą w piekarniku:))))

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wyszły cały dżem wypłynął na zewnątrz...:|

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dżem się nie nadaje, tylko Marmolada, powidła, nutella, mak , budyń lub ser

      Usuń
  8. Super rogaliki. Już dwa razy robiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. witam, czy smalec ma byc twardy z lodowki czy miekki? I czy wyjac smietane wczesniej zeby sie ogrzala do temperatury pokojowej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. smalec twardy, prosto z lodówki, śmietana obojętnie, ale uważam, że lepiej będzie jak będzie też zimna

      Usuń
  10. Pyszne! Zrobiłam wczoraj! Zostało dosłownie kilka sztuk :) Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Kupiłam twarda marmoladę wieloowocowa i tym razem nic nie wypłynęło są REWELACYJNE!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Szybkie i smaczne

    OdpowiedzUsuń
  13. Zrobiłam zniknęły w mgnieniu oka. Super przepis, moja babcia robiła wiatraczki z margaryny,mąki i twarogu, te rogaliki są bardzo podobne w smaku.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wlaśnie wyjęłam drugą blachę:) są przepyszne!!! Polecam:) Marta

    OdpowiedzUsuń
  15. Rogaliki zrobiłam bo miałam ogromną chęć na coś słodkiego a jedyny tłuszcz jaki posiadałam to smalec. Niestety mam chyba jakieś nadwrażliwe kubki smakowe bo jednak czuje, że ciasto smakuje jakoś "inaczej" . Na zimno są całkiem całkiem :) , ale jak próbowałam zjeść jeszcze cieplego rogalika to była męka. Następnym razem sięgne po przepis z masłem :)

    p.s . Nie posiadałam smietany, ale miałam w lodówce jogurt typu greckiego i ciasto jak najbardziej było udane.

    Pozdrawiam,
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  16. Ewo, zrobiłam są przepyszne, ba nawet ośmieliłabym się powiedzieć jedne z lepszych jakie jadłam, kruchuteńkie. Piekłam 30 minut, bo po 20 były jeszcze blade. Pozdrawiam
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam Pani Ewo ja mam pytanie co do tego przepisu ponieważ próbuje zrobić rogaliki tyle ze duże powiedzmy wielkość croissant i za każdym razem wychodzę w środku zakalcowate lub nie dopieczone ma pani może jakieś ew uwagi ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie Tomaszu, rogaliki muszą być mniejsze, nie ma wyjścia, pozdrówcia gorące

      Usuń
  18. NO tak ale czy ew jest jakieś wytłumaczenie tego ze duże się nie zrobią jaki jest powód tego czy jest to możliwe może zle zawijam choć nie sadze proszę ew cos doradzić potrzebuje takie kruche rogale z szybkim przepisem ale duże Dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z kruchego ciasta duże rogale (wielkości tych sklepowych) nie wyjdą dobrze, bo czas pieczenia trzeba by mocno wydłużyć, więc wierzch będzie przypieczony, a my i tak nie będziemy mieć pewności, że w środku będą dopieczone, pozostają nam kruche małe rogaliki (czyli ta porcja ciasta podzielona na 4, z każdej z nich wychodzi okrąg o średnicy około 28 cm, podzilony na 8 trókącików) lub duże standardowe, ale z ciasta drożdżowego, proszę zerknąć na ten przepis, są doskonałe :
      http://zcukrempudrem.blogspot.com/2014/01/wspaniae-rogaliki-na-maslance.html

      lub te, krucho drożdżowe z cynamonem:
      http://zcukrempudrem.blogspot.com/2013/10/cynamonowe-zawijaski.html

      obydwie propozycje bardzo polecam, smalcówki oczywiście też, ale w zmniejszonej formie

      Usuń
  19. Super pycha zrobiłam i bylam zaskoczona że takie kruche a do tego z tak małej ilości składników piekła 30 minut idealnie przepis Pani poleciła mi moja słodka koleżanka; ) ☺😘

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam czy jeżeli przygotuję je w środę i szczelnie zamkne w pojemniku to będą świeże? Czy mi nie stwardnieja?

    OdpowiedzUsuń
  21. nie zostało określone do kiedy mają wytrzymac, ale jeśli to będzie w ciągu 3 -4 następnych dni to będą jak najbardziej ok

    OdpowiedzUsuń
  22. bez drożdży..bez proszku...?

    OdpowiedzUsuń
  23. Zajefajne rogaliki!! wlaśnie dzisiaj piekłam i są doskonałe. Tez zdziwiłam się, ze w przepisie nie uzywa sie ani drożdży ani proszku do pieczenia i ze rogaliki są bez jajek, ale juz jak upieklam pierwsza ture to wiedzialam ze to bedzie moj ulubiony przepis na pyszne rogaliki!!

    OdpowiedzUsuń
  24. To smak mojego dzieciństwa. Moja mama takie piekła. Są przepyszne.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Piekłam już kilka razy i zawsze się udają. Są przepyszne. Polecam i dziękujęza przepis.

    OdpowiedzUsuń
  26. Znalazłam Pani przepis przez przypadek ,zrobiłam i mogę opisać palce lizać, super łatwe, ugniotlam ciasto w planetarnym ,plus marmolada rozana,dzieki

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)