niedziela, 22 września 2013

kołocz z serem (instrukcja)

Dla mnie to ciasto idealne, gdyż składa się z ukochanego ciasta drożdżowego, pachnącej wanilią masy serowej i maślanej kruszonki, prawdziwy smakowy raj :))) instrukcja sprawi, że zawsze się uda :))






  • ciasto drożdżowe:
  • 370 gram mąki pszennej
  • 35 gram drożdży
  • 3/4 szklanki ciepłego mleka
  • 3 łyżki cukru
  • 1 całe jajo lub 2 żółtka
  • 35 gram stopionego, schłodzonego masła
  • 1,5 łyżeczki cukru waniliowego lub wanilinowego
  • masa serowa:
  • 1250 gram sera półtłustego ( 4 kostki)
  • 100 gram stopionego, schłodzonego masła
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2 kopiaste łyżki cukru waniliowego
  • 4 jaja
  • 2 kopiaste łyżki budyniu waniliowego (jeśli ser jest mocno wilgotny)
  • rodzynki (opcjonalnie, ja nie dałam)
  • kruszonka:
  • 110 gram miękkiego masła
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 szklanka mąki
  • 1 łyżka cukru waniliowego



Drożdże rozprowadzamy w ciepłym mleku, dodajemy 1 łyżeczkę mąki i 1 łyżeczkę cukru, dokładnie mieszamy, odstawiamy na 15 minut do "ruszenia".
Następnie mąkę przesiewamy z pozostałym cukrem, cukrem waniliowym, dodajemy tłuszcz, jajo lub żółtka, rozczyn, zagniatamy elastyczne ciasto. Jeśli się mocno klei, dosypujemy odrobinę mąki, ciasto odstawiamy do omączonej miski, przykrywamy folią i zostawiamy do podwojenia objętości.
Po tym czasie ciasto krótko zagniatamy, formę do ciasta o wymiarach 36x29 smarujemy masłem, wykładamy na nią ciasto, zostawiamy w ciepłym miejscu na 40 minut do wyrośnięcia.

Wałeczek jest bardzo przydatny, polecam go zakupić.


Twaróg mielimy w maszynce (wystarczy 1 raz). Dodajemy do niego schłodzone masło, po jednym żółtku, cukier i cukier waniliowy, budyń i miksujemy dokładnie.


Z białek ubijamy sztywną pianę, wykładamy ją do masy serowej i mieszamy delikatnie łyżka, by wszystkie składniki się połączyły.


Na wyrośnięte ciasto wykładamy masę serową i wyrównujemy powierzchnię, następnie zagniatamy kruszonkę.


Kruszonkę formujemy w kulę, odrywamy z niej kawałki, rozpłaszczamy w rękach i układamy na masie serowej, by tworzyła "łatki"



Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy około 55-60 minut, po wyłączeniu uchylamy lekko drzwi piekarnika i hartujemy ciasto przez 25 minut, następnie wyciągamy je na blat. Kroimy najlepiej po wystygnięciu, co zapewniam Was, jest ogromną torturą :)




9 komentarzy:

  1. wygląda bajecznie i przepysznie, także przepis rewelacyjny, pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  2. Samanto, bardzo dziękuję i ciacho jak najbardziej polecam, również pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy w opisie przygotowania ciasta czegoś nie brakuje? Ciasto drożdżowe nie zawiera jaj?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Michalinko, masz oczywiście rację, do ciasta dodaję 1 jajo całe lub dwa żółtka, w zalezności co mam akurat na stanie, dziękuję za zwrócenie uwagi i już uzupełniam przepis :)

      Usuń
  4. właśnie się szykuję do pieczenia i zauważyłam że coś mi tu nie pasuje :) Mam składniki i nie chcę ich zmarnować. Dziękuję za szybką odpowiedź. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i ja się bardzo cieszę, że zwróciłaś na to uwagę, bardzo dziękuję ! czekam na relację jak się udał i smakował, uwielbiam skubańca, pozdrówcia gorące ! :)

      Usuń
    2. Ciasto gotowe i już na moim blogu, zapraszam i dziękuję za inspirację :)http://jedynapasja.blogspot.com/

      Usuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)