piątek, 29 maja 2015

ciasto "Jamajka"

Popularne ciasto zmodyfikowałam wg swoich preferencji; wyłączyłam ze składu alkohol, wiórki kokosowe i parę innych składników by podkreślić smak banana, cytryny i śmietankowego kremu. Ciasto świetnie wygląda, smakuje wspaniale, jest proste, choć czasochłonne (całość zajęła mi około 4 godzin, choć w międzyczasie zrobiłam jeszcze mnóstwo innych rzeczy), ale (!) warte każdej minuty poświęconej na przygotowanie go, bardzo gorąco polecam :)








biszkopt:
6 jaj (M)
szczypta soli do białek
3/4 szklanki mąki pszennej tortowej
3/4 szklanki cukru
2 płaskie łyżki ciemnego kakao
1 budyń czekoladowy bez cukru (40 gramowy)
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia

poncz na spód:
3 łyżki soku z cytryny
7 - 8 łyżek zimnej przegotowanej wody
cukier do smaku
4 kopiaste łyżki kwaśnego dżemu lub konfitury (świetnie sprawdzi się np. brzoskwiniowy, pomarańczowy ewentualnie wiśnia lub czarna porzeczka)

dodatkowo:
7 - 8 średnich bananów (dojrzałych, ale bez brązowych kropeczek)
sok z 1 średniej cytryny
3 paczuszki galaretki cytrynowej

masa śmietankowa straciatella:
0,4 litra śmietanki kremówki 30%
2 płaskie łyżki cukru pudru
50 gramów posypki cukrowej o smaku czekoladowym lub grubo startej czekolady gorzkiej
1 łyżka żelatyny (z górką) + 1/3 szklanki gorącej wody

poncz na blat wierzchni:
3 łyżki soku z cytryny
7 - 8 łyżek zimnej przegotowanej wody
cukier do smaku

masa mascarpone:
250 gramów mascarpone
150 gramów śmietanki kremówki 30%
1 kopiasta łyżka cukru pudru

dodatkowo:
starta czekolada lub płatki gorzkiej czekolady

Zaczynamy od biszkoptu.
Białka oddzielamy od żółtek, te pierwsze ubijamy ze szczyptą soli na sztywno, dodajemy cukier, miksujemy na najwyższych obrotach około 2 minut.



Potem dodajemy żółtka, krótko miksujemy na średnich obrotach. Następnie wsypujemy mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia, proszek budyniowy oraz kakao, na średnich obrotach miksujemy tylko do połączenia składników (chodzi o to, by nie zaburzyć puszystej struktury ubitych białek).

Prostokątną foremkę o wymiarach 25x35 cm wykładamy papierem do pieczenia, wylewamy ciasto, wyrównujemy powierzchnię.



Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni, wkładamy ciasto i pieczemy do suchego patyczka, u mnie dokładnie 30 minut (funkcja grzania góra - dół, bez termoobiegu, na środkowym poziomie). Biszkopt studzimy przez około 20 minut przy uchylonym piekarniku, potem wyjmujemy na blat. Powinien ładnie równiutko wyrosnąć, bez zbędnych górek.
Biszkopt studzimy, a potem przecinamy na dwa blaty, na przykład za pomocą metody nitkowej, o której piszę TUTAJ.



Teraz przygotowujemy poncz do spodniego blatu.
Wodę mieszamy z sokiem cytrynowym, słodzimy wg uznania, ale starajmy się jednak by poncz był kwaskowaty.

Papier, na którym wcześniej piekliśmy biszkopt ponownie wkładamy do foremki, układamy na nim spodni blat biszkoptu, ponczujemy wcześniej przygotowaną mieszanką.



Potem smarujemy cienką warstwą dżemu, odkładamy na bok.



Teraz galaretki wsypujemy do większego garnuszka, zalewamy 4 szklankami (1 litrem) gorącej wody, mieszamy dokładnie, odstawiamy do momentu kiedy zaczną mocno tężeć.
Z wymienionej w składnikach jednej cytryny wyciskamy sok.
Dopiero kiedy widzimy, że galaretka zaczyna mieć konsystencję gęstego kisielu bierzemy się za banany.
Obieramy je, przecinamy wzdłuż na pół, układamy na cieście, dokładnie smarujemy sokiem z cytryny (by nie ściemniały).



Kiedy galaretka będzie już mocno gęsta, wykładamy ją delikatnie na owoce, następnie wstawiamy ciasto do lodówki do całkowitego zastygnięcia galaretki.




Kiedy to nastąpi, zabieramy się za krem straciatella.
Żelatynę dokładnie rozprowadzamy w gorącej wodzie, odstawiamy do ostygnięcia do temperatury pokojowej (jednak ma być wciąż płynna).
Mocno schłodzoną śmietankę ubijamy na pół sztywno, wsypujemy cukier, krótko miksujemy, dosłownie 10 sekund. Do ostudzonej żelatyny dodajemy 1 łyżeczkę masy śmietanowej, mieszamy, po czym jednym ruchem wlewamy ją do całości kremu i natychmiast miksujemy na najwyższych obrotach. Potem wsypujemy posypkę lub starkowaną czekoladę, mieszamy delikatnie łyżką (ja wymieszałam posypkę czekoladową i waniliową, bo akurat miałam na stanie).



Krem straciatella rozprowadzamy na cytrynowej zastygniętej galaretce.



Potem na krem delikatnie układamy wierzchni blat biszkoptu i z dużym wyczuciem dociskamy go do kremu (ma przylgnąć, ale nie zgnieść). 
Teraz szybciutko przygotowujemy drugą porcję ponczu (tak samo jak pierwszy) i nawilżamy wierzch ciasta. Całość wkładamy do lodówki na około godzinkę.



Po tym czasie do miski przekładamy zimny serek mascarpone, wlewamy zimną kremówkę, miksujemy na najwyższych obrotach do zgęstnienia kremu (nastąpi to szybciutko!), potem wsypujemy cukier puder i miksujemy bardzo króciutko, może z 5 sekund.



Krem rozprowadzamy delikatnie na cieście.

UWAGA: Nie dociskajmy zbyt mocno łyżki gdyż od ciasta może nam się oderwać wierzchnia nawilżona warstwa. Najlepiej rozłożyć krem w paru miejscach, a potem go ze sobą połączyć posuwistymi ruchami.
P.S Ja na początku zrobiłam rowki, ale potem wygładziłam je, bo stwierdziłam, że gładkie będzie w tym przypadku lepiej wyglądać.




Ciasto schładzamy przez kilka - kilkanaście godzin w lodówce.
Przed podaniem posypujemy czekoladą.

 ZASŁUŻONEGO SMACZNEGO !!!! :)






56 komentarzy:

  1. Ewciu ależ zrobiłaś mi smaka, wygląda obłędnie :) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  2. Bosko wygląda to ciasto i bardzo słodko :)

    OdpowiedzUsuń
  3. piękny się prezentuje :) mam ochotę na kawałeczek...

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie słyszałam o tym cieście, ale bardzo mi się podoba. Zapisuję

    Zyczę milego weekendu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy banany nie zrobią się ciemne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. powierzchnia bananów pod galaretką jest zabezpieczona sokiem cytrynowym, ciemnieją lekko tylko te w kawałkach odkrojonych, jeśli ciasto miałoby dłużej stać pokrojone, proponuję również też częsci posmarować sokiem z cytryny zaraz po rozkrojeniu

      Usuń
  6. Zapisany, zrobię na zakończenie roku szkolnego, pozdrowienia.Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na taką okazję będzie jak znalazł, Aniu daj znac jak Wam smakowało i również serdecznie pozdrawiam, Ewa

      Usuń
  7. O kurczę ja właśnie go jutro robię, bardzo ładnie Ci wyszedł)) rzuciłabyś z połowę blachy, miałabym już go z głowy))

    OdpowiedzUsuń
  8. moj synek jak zobaczyl to cudowne ciacho to zapytal..."to mamus kiedy mamy przyjsc na to pyszne ciasto":)...wiec Ewuniu nie mam wyjscia musze zrobic i wiem , ze bedzie nam baaaaardzo smakowac...pozdrowcia cieple:))..Irena...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irenko, jest naprawdę cudowne, bardzo Wam polecam, cieplutko Was wszystkich pozdrawiam :)

      Usuń
  9. A czy można to ciasto zrobić w postaci torta? Nie będzie za płaskie? Oczywiście zwiększyłabym proporcje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, jak najbardziej, nawet bez zwiększania proporcji będzie wysokim tortem na tortownicy o średnicy 26 cm

      Usuń
  10. Wygląda obłędnie!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciasto zachęca do natychmiastowej konsumpcji, wygląda bardzo apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Coś pięknie pysznego ! :) Taka kombinacja smaków musi być niesamowita :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ewcia, właśnie robię,kciukaj:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto przepyszne , robiłam dwa razy. Smakuje tak jak wygląda ! Pozdrawiam Dorota

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam a jak by zrobic z truskawkami adzem albo konfitura malinowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z truskawkami jest boskie, dziewczyny na FB juz próbowały, nawet mamy tam zdjęcie wersji malinowej, także super pomysł

      Usuń
  16. Właśnie moje czeka w lodówce :-)mam nadzieje że wyjdzie takie piękne jak Twoje :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem o tym przekonana !! Daj znać jak smakowało, koniecznie !

      Usuń
  17. Ciasto rewelacja upiekłam je na rodzinną uroczystość było gwożdziem programu ,każdy chciał kawałeczek do domu! Przepis podany jasno, konkretnie a w bardzo przystępnej formie ,przez co do wykonania nawet dla początkującej w pieczeniu osoby. Bardzo dziękuję ,oby więcej takich! Pozdrawiam!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Wygląda smakowicie.Będziemy próbować.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciasto zrobiłam na święta - ze wszystkich ciast to właśnie smakowało najbardziej. Przepis jasny, przejrzysty, natomiast faktycznie z wykonaniem schodzi ze 4 godziny. Ważne! U mnie to pewnie też kwestia słabego piekarnika, ale pierwszy biszkopt, gdy zrobiłam tak jak w przepisie to nie wyszedł, a do drugiego nie dawałam już budyniu czekoladowego - samo kakao i wyszedł dużo lepiej. Trzeba też pamiętać, żeby po dodaniu mąki NIE MIESZAĆ MIKSEREM, tylko delikatnie drewnianą łyżką, dopiero wtedy mi ciasto wyszło;) i oczywiście potem odwrócić do góry nogami, żeby oderwać ciasto od papieru (wtedy tylko się będzie dobrze kroiło). Poza tym ja zamiast mieszać sok z cytryny z wodą , dałam sam sok z cytryny i wcale nie wyszło za kwaśne. Dżem dałam porzeczkowy - wyszło bardzo ok :) Galaretek zamiast 3 dałabym 2, bo to co czułam w cieście to przede wszystkim galaretki. Zamiast żelatyny dałam śmietan-fix bo bałam się, że żelatyna mi nie wyjdzie i ze śmietan fixem też się dobrze trzyma ten krem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękujemy za cenne rady i cieszymy się, że ciacho smakowało, pozdrówcia serdeczne !

      Usuń
  20. Ciasto wygląda świetnie, właśnie planuję w weekend skorzystać z Twojego przepisu :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciasto wygląda super, mam niedługo urodziny syna i właśnie chce mu zrobić to ciasto. Zastanawiam się tylko czy mogę zrobić biszkopt dzień wcześniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie, nawet lepiej się będzie kroił po jednym dniu

      Usuń
    2. Bardzo dziękuje za natychmiastową odpowiedź i radę

      Usuń
    3. nie ma sprawy, czekam na wieści jak smakowało :), pozdrawiam :)

      Usuń
  22. Witam.
    Przepis rewelacja, mam zamiar wykorzystać go w najbliższym czasie. Czy mogę prosić Panią o zmienianie proporcji na szklanki i łyżki? Jestem totalnym laikiem w pieczenia, a ang miarki jakie mam w domu trochę kłamią. Z góry bardzo dziękuję :) Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tylko będzie można będę zamieniać, a ciacho jest w sumie łatwe i pyszne przede wszystkim, pozdrawiam Kasiu

      Usuń
    2. Jeśli tylko będzie można będę zamieniać, a ciacho jest w sumie łatwe i pyszne przede wszystkim, pozdrawiam Kasiu

      Usuń
  23. A ja sie zastanawiam nad wersją bez górnej warstwy kremu, a w zamian np polewa czeko..tylko taka jak kiedyś sie robiło z kakao i roz masła/margaryny. Jak Pani myśli, było by OK??
    pozdrawiam
    Karolina
    P.S. Super blog! wpadłam przez przypadek i zostaję na dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Karolino, mogłaby być taka polewa zamiast ostatniej warstwy, jak najbardziej, coś w tym guście mam tutaj pod linkiem: http://www.zcukrempudrem.blogspot.com/2013/11/polewa-czekoladowa-wg-ewy.html
      miło mi bardzo, że blog się podoba :))

      Usuń
  24. Ciasto rewelacyjne.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Zrobilam,chlodzi sie....nie dotrzymam do rana,ale tak za dwie godz sprobuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no jasne, ja też tyle nie wytrzymałam :D, czekam na wieści :D

      Usuń
  26. Pyszne ciasto robiłam na święta. Pozwoliłam sobie umieścić je u siebie na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  27. to ciasto robię z kakaem a nie budyniem biszkopt za kazdym razem wychodzi super mam troche inny przepis ale u mnie to ciasto jest bardzzo czesto bo wszyscy je bardzo lubią wiec znika szybciej niz 4 godziny a jesli chodzi o mase to polecam smietane serek maskar oraz poloczenie z zelatyną lub galaretka wtedy smietana super sie kroi wszystko jest extra sztywne no poprostu nibo w gębie teraz bede próbować z truskawkami tą sama baze tylko owoce inne wiem ze bedzie równie dobre nawet ostatniio luzno poukładałam truskawki juz na ukrojonym kawałku ciasta i poloczenie banan truskawka supeerr

    OdpowiedzUsuń
  28. w przekrojeniu to wygląda bardo apetycznie, szkoda tylko, że ze mnie taki len, że szybciej kupię jak upiekę.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja piekę go na święta uwielbiam robić coś co dobrze wygląda i smakuje. Dziękuję za inspiracje. Pani wyszedł idealnie☺

    OdpowiedzUsuń
  30. Pani Ewo lubię pani przepisy za to ze pokazuje pani wszystko jasno i krok po kroku.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam. Odkąd natrafilam na ten przepis wykorzystuje go przy roznych uroczystosciach rodzinnych. Sprawdza sie jako tort dla dzieci bo ma galaretke i owoce. Czesto tez je zmieniam dla urozmaicenia. Obecnie wykonuje az dwie sztuki☺. Bardzo go lubimy😊. Dziekuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam. Ciasto super,tylko do biszkoptu nie dodawałam budyniu bo obawiałam się ,że padnie poza tym reszta tak samo, wyszło idealne!Przepis super, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  33. Świetne ciacho! Wczoraj piekłam według Pani przepisu i wyszło rewelacyne. Wielki plus za przepis, który jest podany klarownie ze szczegółami.To prawada, ciasto wymaga trochę czasu ale warto. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ogromnie się cieszę, pozdrawiam i zyczę smacznego !:)

      Usuń
  34. ciasto wyglada bardzo apetyczne,osobiście nie lubię bananów ale moja rodzinka bardzo więc znalazłam dla nich niego w gębie-na pewno upiekę.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)