niedziela, 6 kwietnia 2014

kremówka wg Ewy

Moja wersja popularnego ciasta, delikatna, kontrastowa w smaku i kolorze, łatwa i szybka do zrobienia, polecam :)



biszkopt:
4 jaja
4 łyżki mąki pszennej tortowej
0,5 łyżeczki proszku do pieczenia
5 łyżek cukru

poncz:
sok z 1/3 cytryny
1/3 szklanki wody
1 łyżeczka cukru

masa budyniowa:
2,5 szklanki mleka
3 kopiaste łyżki kakao
6 kopiastych łyżek cukru
2 żółtka
250 gramów masła
3 łyżki mąki ziemniaczanej ( 2 zwykłe i 1 z górką)

masa śmietanowa:
0,5 litra śmietany kremówki 30%
1 i 1/4 łyżki żelatyny
1/3 szklanki wrzącej wody
3 kopiaste łyżki cukru pudru

dodatkowo:
16 sztuk herbatników typu petitki
cukier puder do posypania

Jaja zmiksować z cukrem na puszysty krem, dodać mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia, wszystko zmiksować na średnich obrotach do połączenia składników. Kwadratową blaszkę o boku 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Wylać na nią ciasto, piec w nagrzanym do 170 stopni około 25 minut. Biszkopt schłodzić, nasączyć ponczem.

1,5 szklanki mleka zagotować z masłem i cukrem. Kakao, żółtka i mąkę ziemniaczaną dokładnie wymieszać z pozostałym mlekiem. Ugotować gęsty budyń. Jeszcze ciepły wyłożyć na biszkopt, wyrównać powierzchnię. Schłodzić w lodówce.
Żelatynę wymieszać z wodą, schłodzić (ma być jednak wciąż płynna). 
Śmietankę ubić na sztywno, pod koniec dodać cukier puder i aromat waniliowy, krótko zmiksować.
Żelatynę zahartować dwiema łyżkami bitej śmietany, dodać do całości, szybko wymieszać.

Masę śmietanową wyłożyć na masę budyniową, wyrównać powierzchnię. Na wierzchu poukładać herbatniki, lekko docisnąć, schłodzić w lodówce. Przed podaniem posypać cukrem pudrem.





31 komentarzy:

  1. Jaka równiutka- bardzo lubię takie ciasta kremowe:)

    OdpowiedzUsuń
  2. no prawdziwe cudo Ewuniu...musze sobie sprawic taka foremke, bo nie posiadam, a napewno sie przyda na inne Twoje wypieki:)))...pozdrawiam...Irena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irenko, na pewno się przyda taka w domu, bo jest taka w sam raz :)

      Usuń
  3. Ale rewelacja! Jakie kontrastowe połączenie, koniecznie muszę wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ ona prześliczna, wiosenna!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyjątkowo atrakcyjnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Smakowicie wygląda mam pytanie jakie mają być dokładne wymiary blaszki? Ile kawałków wyjdzie ciasta? Czy można czymś ewentualnie zastąpić żelatyne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciasto robiłam w kwadratowej blaszce o boku 24 cm, wyszło mi około 16 porcji, żelatynę możemy zastąpić agarem, niektórzy tak robią, jednak ja nie miałam z nim do czynienia

      Usuń
  7. W jakiej ilości wody rozrabiamy żełatynę? Ta woda ma być wrzątkiem czy zimna? Jeśli gorąca to przed zahartowaniem ze śmietanką ostudzić żełatyne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. żelatynę rozrabiamy w 1/3 szklanki wrzącej wody, następnie lekko schładzamy (do uzyskania temperatury pokojowej), dodajemy dwie łyżki masy śmietanowej, mieszamy, wlewamy do całości masy i miksujemy szybko na najwyższych obrotach

      Usuń
  8. A mogła bym prosić dokładne wymiary blaszki? Jeśli jest taka możliwość. Rozumiem Dziękuje za odpowiedź na pewno wypróbuję ciasto wyglada przepysznie...

    OdpowiedzUsuń
  9. Zużyć cały aromat wailiowy? Kakao ma być gorzkie? Do biszkoptu łyżki mąki i cukru jakie płaskie czy pełniejsze? Do ponczu używamy ciepłej wody? Zamiast masła można użć margaryny będzie jakas różnica...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. parę kropel aromatu
      kakao gorzkie
      łyżki pełniejsze
      do ponczu wody w temp pokojowej
      z margaryną będzie gorszy smak (wg mnie)

      Usuń
  10. Przepyszne ciasto!! Zrobiłam przedwczoraj z dwóch porcji z małą zmianą masy budyniowej (bez kakao), było baaardzo dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciasto skusiło mnie swoim wyglądem , więc się zabrałam do roboty:) mam jednak mały problem z masłem...czy rzeczywiście trzeba taką ilość 250g ? jak ugotowałam budyń i chwilkę mieszałam to zaczęło mi się masło oddzielać od reszty :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nic, wystarczy wymieszać porządnie, wyłożyć masę, wszytsko się "poskleja" pod wpływem chłodu

      Usuń
    2. a jeszcze jedno, gdyby było mniej masła, ciasto tak ładnie równiutko by się nie pokroiło, tylko było strasznie "maziaste"

      Usuń
  12. Serdecznie dziękuję :) Właśnie czekamy aż się dobrze schłodzi w lodówce:) wygląda apetycznie :)
    Mam pytanko: szukam przepisu na ciasto orzechowe z kremem lub masą toffi, rumem ? Coś w tym stylu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kurde, mam coś takiego na pewno....wiem, że mam na pewno rumowy murzynek z kokosem, mam krówkę - tort, a orzechowy mam senik przekładany

      Usuń
    2. i mam jeszcze ciasto orzechowo - rumowe, ale to takie babkowe, choć można je spokojnie czymś przełożyć, jakby co, to pomogę chętnie

      Usuń
  13. Przepraszam, że już wczoraj nie odpisałam:) Dziękuję za wyśmienite przepisy :) Kremówka jest a raczej była :) przepyszna! Moi panowie nie mogli się nachwalić, chociaż mi ta masa budyniowa tak nie zesztywniała ale mimo to pychota! Następnym razem będzie lepsza. Dzisiaj skorzystam z przepisu na rogaliki z marmoladą albo z nutellą. Cieszę się, że weszłam na Twojego bloga :) Pozdrawiam serdecznie. Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szybko Wam poszło, cieszę się bardzo ! dziekuję, polecam się i służe radą w rwazie potrzeby, miłego i spokojnego weekendu Wam życzę :)

      Usuń
  14. Sprawdziłam i jest pyszna

    OdpowiedzUsuń
  15. What's up, I read your new stuff on a regular basis.
    Your story-telling style is awesome, keep it up!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)