niedziela, 20 grudnia 2015

makowiec w cieście cytrynowym

Ależ ono jest pyszne ! Wilgotne, delikatne i do tego szybkie i proste, można wykorzystać mak z puszki, tylko trzeba go "podrasować", mmm <3
Można upiec je w tortownicy 24 cm z kominem lub bez komina, ale o 22 cm średnicy.








masa makowa:
600 gramów maku z puszki
1,5 garści ulubionych bakalii
3 kopiaste łyżki kaszy manny
2 jaja
1/3 szklanki cukru pudru

lub 600 gramów domowej masy makowej

ciasto cytrynowe:
6 jajek
1,5 szklanki mąki pszennej (polecam użyć tortowej)
skórka otarta z 1,5 średniej cytryny
sok z 1 cytryny
1 szklanka cukru
1 łyżka cukru z wanilią
2 łyżeczki proszku do pieczenia
200 gramów miękkiego masła lub margaryny

polewa czekoladowa  lub lukier cytrynowy
ulubione dekoracje


Miękkie masło utrzeć z żółtkami i cukrami na puch, wlać sok z cytryny, potem stopniowo dodawać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, miksować do połączenia, wsypać skórkę z cytryny, wymieszać. 
Z białek ubić sztywną pianę, dodać do ciasta, wymieszać porządnie.






Masa makowa. Można wykorzystać TEN przepis lub użyć maku z puszki uprzednio odlewając płyn, który się oddzielił od masy.
Dodać rozmącone jaja, kaszę mannę, bakalie, wymieszać wszystko porządnie.


Tortownicę 22 cm wysmarować tłuszczem, posypać kaszą manną. Wyłożyć pół porcji ciasta cytrynowego, potem na środku powykładać masę makową, przykryć drugą częścią ciasta, wyrównać delikatnie powierzchnię.




Piekarnik nagrzać do 180 stopni, włożyć blaszkę z ciastem, piec około 50 - 55 minut, do suchego patyczka (funkcja grzania góra - dół, bez termoobiegu, na środkowym poziomie).

Ciasto studzić przez 20 minut przy uchylonych drzwiczkach, potem wyjąć na blat i schłodzić całkowicie.

Przygotować polewę lub lukier, dowolnie udekorować.



8 komentarzy:

  1. Super pomysł. Pięknie i na pewno pyszne ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  2. wpisuje na listę moich tegorocznych świątecznych wypieków,wilgotny,delikatny i w cieście cytrynowym to musi być pyszne!!dziękuję za inspiracje Pani Ewuniu....matylda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie skończyłam wklepywać kolejne z makiem :), będzie jutro, a to cytrynowe jest mmmm :)

      Usuń
  3. mój mąż jest ogromnym wielbicielem makowców!!!!ale ja nie lubię mielić maku czy jeśli użyje gotowej masy makowej będzie tak samo smacznie??Gosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, będzie, pod składem masy makowej uwzględniłam właśnie mak z puszki, czyli trzeba dodać jaja, kasze mannę, bakalie i będzie pysznie

      Usuń
  4. Witam może dziwne pytanie ale czy można czymś zastąpić ten komin co nadawało by się aby wstawić do no. tortownicy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmmmmmmm, może kubek bez ucha, ceramiczny albo metalowy? Makowiec można też upiec w foremce babkowej, ja kupiłam taki komplet z tortownicą w Lidlu

      Usuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Pozdrawiam, Ewa :)